کارشناس مسئول واحد بهبودتغذیه جامعه معاونت بهداشت درگفت و گو با وبدا مطالبی را برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بیان نمود.

مهندس لیلا شورورزی به وب دا گفت: به خاطر داشته باشیم رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری  ها از جمله ویروس کرونا دارد. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است وتنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی است که شامل 6 گروه غذایی (نان وغلات، سبزی ها، میوه ها، شیر و فرآورده های آن، گوشت و تخم مرغ و حبوبات و مغز دانه ها ) می شود.

*به منظور افزایش سطح ایمنی بدن روزانه از منابع ویتامین C شامل انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گل کلم،گوجه فرنگی، جوانه گندم، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه های در دسترس استفاده کنیم. با توجه با این که پیاز خام حاوی ویتامین Cاست می توان به صورت روزانه استفاده کرد.در تهیه سوپ یا آش از شلغم که حاوی ویتامین Cمی باشد، استفاده کنیم.

* با توجه به نقش ویتامین آ (A) و ای (E) در تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی این دو ویتامین استفاده کنیم. مانند هویج و کدو حلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو، جگ، قلوه

*از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و انواع سوسیس و کالباس، غذاهای چرب و سرخ کردنی به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن خوداری کنیم.

*با مصرف منابع غذایی حاوی ویتامین D(ماهی ها، لبنیات و زرده تخم مرغ )، به افزایش سطح ایمنی بدن کمک کنیم. البته با توجه به کمبود این ویتامین در جمعیت ایران، توصیه می شود مکمل آن را با تجویز پزشک دریافت کنیم.

*جهت تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی (جگر، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی ها، میوه های تازه و خشک، انواع مغزها و حبوبات) استفاده کنیم.

*روزانه از منابع غذایی ویتامین گروه B مانند انواع سبز های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت ها و زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات (مانند نخود و لوبیا) و مغزها (پسته، گردو، فندق، بادام) جهت ارتقای سیستم ایمنی بدن استفاده کنیم.

*مصرف 8-6 لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می شود. نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن و دفع سموم کمک می کند.