کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات گفت:  معمولا افراد غیر سیگاری شیوه زندگی سالم تری نسبت به افراد سیگاری دارند.

مهندس لیلا شورورزی در گفتگو با وبدا بیان کرد: مشاهده شده است که افراد سیگاری متفاوت از افراد غیر سیگاری غذا می خورند، به طوری که غیر سیگاری ها بیشتر از میوه وسبزی استفاده می نمایند درحالی که سیگاری ها بیشتر به مصرف گوشت،چربی، نوشیدنی های الکلی تمایل دارند. با این حال معمولا افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری از وزن کمتری برخوردارند. با وجود وزن کمتر درافراد سیگاری ، میزان ابتلا به بیماری هایی مثل سرطان، بیماری های قلبی عروقی و ریوی و در نتیجه مرگ ومیر در این گروه بالاتر است.

وی افزود : نیکوتین از طریق تغییر فرآیندهای فیزیولوژی مرتبط با اشتها حس چشایی و حس بویایی تمایل به مصرف موادغذایی تازه مانند میوه ها وسبزیجات ،حبوبات را کاهش می دهد که این امر منجر به دریافت کمتر فیبر توسط افراد سیگاری می گردد.

  کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت،مشکلات مربوط به کمبود ریز مغذی ها در افراد سیگاری اینگونه بیان کرد:

-دریافت ناکافی گروهی از ویتامینها مانند ویتامین B12 و اسید فولیک که در نهایت منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی و سکته های مغزی در افراد سیگاری می شود.

-اختلال در جذب املاح و انواع ویتامین‏ها به‏ خصوص ویتامینD وC . از آنجا که وجود ویتامینD  در بدن برای جذب کلسیم ضروری است، افراد سیگاری علاوه بر ابتلا به تمام عوارض ناشی از استعمال دخانیات، در طولانی‏ مدت به پوکی استخوان نیز مبتلا خواهند شد.  و نیز ویتامین Cکه قادر است از بروز بیماری‌های بدخیمی چون سرطان و بیماری قلبی جلوگیری کند، درافراد سیگاری با اصرار بر کشیدن سیگار بیشتر و کاهش جذب ویتامین C در بدن، احتمال ابتلا به این بیماری‌ها افزایش می یابد.

مهندس شورورزی افزود: استعمال دخانیات، سلول‏های ریوی را تخریب می‌کند. برای ترمیم و تجدید سلول‏های ریوی، فرد سیگاری باید رژیم غذایی حاوی پروتئین، سلنیوم، ویتامین A و E داشته باشد. نیاز بدن به موادمغذی دراثر مصرف سیگار افزایش پیدا می‏کند. اگر این مواد تامین نشود، بدن نمی‏‏تواند سلول‏های از دست رفته را بازسازی کند وبه‌تدریج مشکلات زیادی برای فرد سیگاری ایجاد خواهد شد. به همین دلیل افراد سیگاری باید میزان بیشتری میوه و سبزی نسبت به افراد غیرسیگاری مصرف کنند تا نیازهای بدنشان تامین شود.

وی ادامه داد: افرادی که دخانیات مصرف می کنند به علت افزایش استرس اکسیداتیو در بدن و فلزات سنگین موجود در سیگار ،نیاز به میوه و سبزیجات بیشتری نسبت به افراد عادی دارند. توصیه این است که نصف بشقاب غذا را در هر وعده غذایی میوه و سبزی تشکیل دهد. همچنین لبنیات (شیر، ماست، کشک، دوغ و…) به طور رقابتی مانع جذب فلزات سنگین موجود در سیگار می شود که باز هم توصیه می شود مصرف مواد لبنی در افراد سیگاری نسبت به افراد عادی بیشتر باشد.

  افزایش فعالیت فیزیکی روزانه همراه با تنفس عمیق و مصرف منظم وعده های غذایی و داشتن تعادل و تنوع غذایی و استفاده ازگروه های اصلی غذایی شامل نان و غلات، میوه و سبزیجات، حبوبات و انواع مغزها، گوشت سفید(ماهی و مرغ)، تخم مرغ، لبنیات کم چرب و همچنین استفاده از میان وعده های مناسب در کنار وعده غذایی صبحانه، ناهار و شام، تاثیر بسزایی در کاهش عوارض کشیدن سیگار دارد.