تقویم روز
امروز یکشنبه 11 خرداد ماه 1399 ساعت 20:05 ب ظ

توصیه های تغذیه ای در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشت در گفتگو با وبدا نکاتی در خصوص اهمیت و نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی بیان کرد.

مهندس لیلا شورورزی گفت: استفاده روزانه از 6 گروه اصلی غذایی شامل: گروه گوشت، حبوبات، تخم مرغ، مغزها- گروه میوه و سبزی‌ها- گروه نان و غلات- گروه لبنیات و شیر- گروه میوه و سبزیجات، برای تأمین سلامتی انسان ضروری است.

 وی افزایش سطح ایمنی بدن را در مقابله با بیماری‌ها بسیار مهم دانست و توصیه کرد روزانه از منابع غذایی ویتامین C شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها مانند کاهو، سبزی، کلم،گل کلم،گوجه فرنگی، جوانه غلات، حبوبات و شبدر، انواع مرکبات (لیموترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج) کیوی و ... استفاده شود.

 شورورزی عمل به توصیه‌های ذیل را جهت تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن ضروری دانست:

1-      مصرف روزانه پیاز خام همراه با غذا به دلیل دارا بودن ویتامین C

2-      استفاده از شلغم در تهیه سوپ یا آش به دلیل دارا بودن ویتامین C

3-      استفاده روزانه از منابع غذایی ویتامینA (منابع گیاهی: انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی: مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات)

4-      مصرف روزانه منابع غذایی ویتامینE (روغن های مایع مانند کانولا، گلرنگ، آفتابگردان و ذرت)

5-      پرهیز از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، خیارشور، انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن

6-       مصرف روزانه منابع غذایی حاوی آهن و روی (گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، غلات سبوس دار، میوه‌های تازه و خشک شده و...)

7-        استفاده روزانه از منابع غذایی سرشار از ویتامین های گروه B ( انواع سبزی‌های برگ سبز و میوه ها، شیر و لبنیات، انواع گوشت‌ها، زرده تخم‌مرغ، غلات سبوس‌دار)

8-      مصرف روزانه 8-6 لیوان آب آشامیدنی سالم یا سایر مایعات به دلیل حفظ سطح ایمنی بدن

  کارشناس مسئول بهبود تغذیه در پایان، بر مصرف غذاهای سالم و خانگی جهت افزایش سطح ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا و سایر ویروس‌های مهاجم تأکید کرد.

پیوند های مفید